Conferentie: Verrijkend Samen Leren: Inspiratie en Praktijk voor Onderwijs aan Nieuwkomers

woensdag 6 november 2024

Op zoek naar inspiratie, kennis en nieuwe ideeën voor het onderwijs aan nieuwkomers? Dan nodigen wij je van harte uit voor een unieke en conferentie georganiseerd door Nieuwkomersschool de Regenboog in samenwerking met Nieuwkomersschool De Waaier uit Alkmaar. Onze scholen, waar leerkrachten werken met uitgebreide ervaring en expertise op het gebied van nieuwkomersonderwijs, organiseren een dag vol leren, delen en verbinden.

Tijdens deze conferentie zal professor Folkert Kuijken, een vooraanstaande expert op dit gebied, zijn inzichten delen in een inspirerende lezing. Daarnaast kun je deelnemen aan diverse workshops gegeven door onze eigen leerkrachten, waarin praktische methoden en strategieën voor nieuwkomersonderwijs worden besproken.

Tijdens het diner is er gelegenheid tot netwerken met collega’s en partners uit het onderwijsveld tijdens onze informatiemarkt. Je kunt kennis maken met verschillende aanbieders van leermiddelen en ontdekken hoe het zorgnetwerk rondom nieuwkomers eruit ziet in de regio.

Mis deze kans niet om jouw expertise te verrijken, nieuwe connecties te maken en geïnspireerd te raken. Meld je vandaag nog aan voor de conferentie en ontdek de kracht van samen leren! Aanmelden kan hier.

Wij hopen je te verwelkomen op deze bijzondere dag!

Met vriendelijke groet,

Het team van de Regenboog en de Waaier.

 

LEZING

Lezing: Is Nederlands een moeilijke taal? door Folkert Kuijken

In de maatschappij anno 2024 is meertaligheid de norm. In het dagelijks leven maakt iedereen gebruik van meerdere talen of taalvarianten: Nederlands, West-Fries, Engels en/of andere thuistalen als Arabisch, Pools, Turks, enzovoort. Is dat erg? Nee, want meertaligheid brengt juist voordelen met zich mee. Welke dat zijn wordt in de lezing uit de doeken gedaan. Tegelijkertijd stelt meertaligheid ons voor uitdagingen: welke ta(a)l(en) hanteren we in het onderwijs? Hoe kunnen leerlingen op school geholpen worden bij hun taalontwikkeling? Wat kun je ouders adviseren om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren? Is de ene taal makkelijker dan de andere? Is Nederlands een moeilijke taal? Op deze – en andere – vragen zal in de lezing antwoord worden gegeven

Folkert Kuijken. Universiteit van Amsterdam- Emeritus bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal en Meertaligheid (UvA)

Folkert Kuiken (1953) studeerde Frans (RUG) en Algemene taalwetenschap (UvA).Hij heeft onderzoek gedaan naar de  taalontwikkeling van jonge kinderen en gewerkt als docent tweede taalverwerving. Hij is sinds 2005 bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal aan de UvA. Hij is (mede)auteur van diverse leergangen en handboeken op het gebied van (tweede) taalverwerving.

WORKSHOPS

Na jarenlang expertise te hebben opgedaan willen de leerkrachten van de Regenboog dit graag met jullie delen tijdens verschillende workshops. Hieronder een overzicht van de workshops waaruit je kunt kiezen.

 

RONDE 1:

Nieuwkomers in de klas –sociaal welbevinden

Een nieuw kind in de klas is altijd wennen, voor zowel het kind als de groep. De dynamiek verandert en iedereen moet weer even zijn/haarplekje vinden. Als het kind dan ook nog eens de taal niet goed machtig is, een vluchtverleden heeft of nog in onzekerheid zit wat de toekomst brengt… hoe pak je dat aan als school en als leerkracht? Tijdens deze workshop krijg je meer inzicht in hoe je de leerling en de groep goed kunt begeleiden zodat de komst van een nieuwkomer een fijne ervaring is voor zowel het kind als de rest van de klas.

Deze workshop wordt gegeven door Annemiek Beers. Annemiek is zes jaar leerkracht en nazorgbegeleider op de Regenboog en is gecertificeerd Rots & Water trainer.

 

Traumasensitief lesgeven

Een verhuizing naar een ander land, weg uit je veilige omgeving en afscheid nemen van al je vriendjes en veel familieleden. Je zal het maar meemaken als kind!
Niet alle nieuwkomers hebben een trauma, maar veel van deze gebeurtenissen zijn ingrijpend en kinderen niet deze achtergrond hebben meer kans op traumatische ervaringen. Hoe kun je jouw klas een veilige plek maken voor deze leerlingen? Wat is jouw rol als leerkracht en hoe kun je ondersteunen? Tijdens de inspiratie-workshop gaan we in op deze vragen en krijg je een aantal praktische handvatten om mee aan de slag te gaan.

Deze workshop wordt gegeven door Patricia Dekker en Dominique Tromp, beiden al jaren werkzaam op de Regenboog en de Kopklas en beide gecertificeerd Traumasensitief onderwijs trainer volgens de theorie van Leony Coppens.

 

NT2: Woordenschat en aanbod /beleid

Hoe leer je een kind goed Nederlands spreken? Je leert een kind woordjes maar kan hij of zij daar dan ook goede zinnen van maken? In deze workshop word je meegenomen in de didactiek van NT2. Je leert hoe je een aanbod kan bepalen en welke stappen je moet volgen. Daarnaast wordt duidelijk hoe je een duidelijk leerlijn kunt maken zodat de leerling bij jou in de klas echte stappen kan zetten op het gebied van Nederlandse taalontwikkeling!

Deze workshop word gegeven door Leonie Dudink en Roxanne Blokker. Leonie heeft bijna 10 jaar ervaring in het nieuwkomersonderwijs en is expert op het gebied van Zien is Snappen (taalmethodiek). Roxanne Blokker is Master SEN Nieuwkomers en heeft veel kennis op het gebied van NT2 didactiek en beleid.

 

Ouderbetrokkenheid: Samenbouwen aan (ouder)betrokkenheid.

Bouw samen aan een inclusieve schoolomgeving waarin iedere ouder zich gehoord en welkom voelt! Hoe creëer je een sterke verbinding met nieuwkomers-ouders en bouw je samen aan een succesvolle leeromgeving voor hun kinderen? In deze workshop ontdek je hoe je de communicatie met nieuwkomers-ouders kunt verbeteren en cultuursensitief kunt handelen.

Leer hoe je effectief contact maakt, bruggen bouwt tussen school en thuis, en omgaat met diverse culturele achtergronden. Ontvang praktische tips en ontdek hoe je met kleine veranderingen grote impact kunt maken op de betrokkenheid van ouders!

Deze workshop wordt gegeven door Marije Bijvoet-Winters en Marion Koenders. Marije is antropoloog met veel ervaring in het opzetten van projecten met mensen uit verschillende culturen en sinds drie jaar werkzaam als leerkracht op de Regenboog. Marion organiseert op de Regenboog de ouderochtenden waarin ze ouders met ouders in gesprek gaat over allerlei onderwijskundige en opvoedkundige vragen.

 

RONDE 2:

Meertaligheid in de klas: Wat een kans!

Je moedertaal is een stuk van je identiteit. Het is de taal waarin je denkt, voelt, getroost bent als kind, liedjes hebt geleerd. De moedertaal is voor veel kinderen een stuk veiligheid en geborgenheid. Welke talen spreken de kinderen uit jouw klas? En hoe krijgen deze talen een plek binnen jouw onderwijs? Tijdens deze workshop neemt Patricia jullie mee in de wereld van meertaligheid, wat geen kant-en-klare methode is maar een visie waaraan je zelf als leerkracht of ondersteuner uiting kan geven binnen jouw onderwijs. Je krijgt wel tips en trucs waarmee je de volgende dag al aan de slag kan om jouw onderwijs aan te laten sluiten bij alle leerlingen uit jouw klas!

Patricia Dekker werkt al 8 jaar op de Regenboog en heeft veel kennis en ervaring op het gebied meertaligheid en taalonderwijs.

 

Nieuwkomer in de klas: didactisch aanbod OB (gr. 1 t/m 3)

Stel… Je hebt een kleutergroep en je krijgt Amira van 5 jaar in de klas. Ze spreekt al aardig Nederlands maar het tellen is nog lastig. In de kring zegt Amira niets terwijl je wel het idee hebt dat ze de vragen begrijpt. Wat kun je doen in zo’n situatie? Hoe kun je een nieuwkomer in de onderbouw een passend aanbod geven in een (misschien wel al volle) groep?

Het geven van een goed aanbod aan nieuwkomers gaat om keuzes maken. Waar verdiep je en waar verbreed je? Maar ook… welke stof ga je versneld doorheen en welke sla je over? Marion en Jetske helpen je bij het zoeken van antwoorden op deze vragen. Tijdens de workshop krijg je meer inzicht in de doelen die je kan stellen aan nieuwkomers in de onderbouw en hoe dit er in jouw groep uit kan zien.

Marion Koenders en Jetske Kaandorp werken al lang op de Regenboog en hebben beiden veel ervaring met het werken met jonge nieuwkomers. Marion doet naast haar werk voor de groep ook de nazorg voor veel jonge kinderen die uitstromen naar scholen in de regio.

 

Nieuwkomer in de klas: didactisch aanbod MB + BB  (gr. 4 t/m 6)

Zit je net midden in een nieuw project ‘Missie naar Mars’, komt Hamza van 8 in jouw klas die net een jaar in Nederland is. Laat je hem meedoen? Is leren over astronauten wel handig voor hem? Gaat hij zelf aan de slag op de computer met Gynzy of een werkblad? Hoe moet dat nu met rekenen, snapt hij de instructie wel?

Hoe kun je leerlingen die instromen in groep 4 t/ 8 een passend aanbod geven? Welke stof bied je aan, waar ga je versnellen en waar juist vertragen? Hoe toets je deze leerlingen en hoe serieus moet je de toetsgegevens nemen? Dit zijn vragen waar veel leerkrachten en intern begeleiders mee worstelen. Wil je hier meer over weten zodat je in de klas onderbouwde keuzes kan maken? Tijdens de workshops krijg je informatie over aanbod en toetsing en is er ruimte voor vragen en gesprek.

Annemiek Beers werkt al 6 jaar op de Regenboog, veelal in de bovenbouw. Annemiek helpt nu in het nazorgtraject leerkrachten die een nieuwkomer krijgen op weg om een passend aanbod neer te zetten.

 

Hoe werk je als onderwijsondersteuner met nieuwkomers?

Help jij als onderwijsondersteuner vaak nieuwkomers op jouw school? Dan heb je een belangrijke taak in het onderwijsproces van deze kinderen. De tijd die ze krijgen 1-op-1 of in kleine groepjes is ontzettend waardevol. Hopelijk heb je zelf altijd een goed beeld van wat je kunt doen met de nieuwkomers, maar misschien is het soms ook nog een zoektocht. Geldt dit ook voor jou? Kom dan naar de workshop speciaal voor onderwijsondersteuners. Hierin wordt een stukje basisinformatie gegeven over NT2 en allerlei tips en werkvormen die je kunt toepassen om jouw lessen goed en nuttig te maken. Ook is er alle ruimte voor vragen en uitwisseling.

De workshop wordt gegeven door Naomi Langelaan, al 9 jaar onderwijsondersteuner op de Regenboog en ook werkzaam als begeleider van leerlingen in het nazorgtraject.

Programma 6 november 2024

14:45 uur                                              Inloop met koffie en thee
15:00 uur                                              Lezingdoor Folkert Kuijken: Is Nederlands een moeilijke taal?
16:00 uur                                              Pauze
16:15 uur                                              Workshop ronde1
17:30 uur                                              Dineren en informatiemarkt
18:30 uur                                              Workshop ronde2
19:45 uur                                              Afsluiting

Bereikbaarheid

Met het OV

Het servicebureau van Blosse ligt op 10 minuten loopafstand vanaf het centraal station Heerhugowaard. Hier stopt ook buslijn 162 vanuit Alkmaar.
Loop vanaf het station in zuidwestelijke richting over het Stationsplein. Steek de Zuidtangent over en loop verder het Stationsplein af. Bij de T-splitsing ga je links en na 300 meter vind je het servicebureau van Blosse aan je linkerhand.

Met de auto
Navigeer naar adres: W.M. Dudokweg 47, 1703 DA Heerhugowaard.
Er is beperkt parkeergelegenheid voor het gebouw, parkeren is gratis. Kom indien mogelijk op de fiets of met het OV.

Aanmelden

Aanmelden kan hier. Er zijn 100 plekken beschikbaar.

Vragen?

Mail naar: expertisecentrumderegenboog@blosse.nl.

No items found.

Laatste nieuws

Voorkeuren

Deze website gebruikt standaard enkel functionele cookies om ons websiteverkeer te analyseren en uw cookie voorkeuren op te slaan. Meer informatie.

Accepteer alle cookies

Deze noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Altijd actief

Deze cookies geven derde partijen de mogelijkheid om je surfgedrag te volgen, data te verzamelen en gepersonaliseerde advertenties te tonen. Wie deze derde partijen zijn, kan je nalezen in ons cookiebeleid.

Deze cookies helpen ons om je beter te leren kennen zodat we de inhoud van de website beter kunnen afstemmen op je behoeften, interesses en voorkeuren.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.